Tågtrafiken

Debatten om Sveriges tågtrafik

Tågtrafik som lämnar mer att önska. Debatten om tågtrafiken i landet är ständigt pågående. Förseningar i tågtrafiken har blivit vardag. Tålamodet hos resenärerna är sedan länge slut. Statens Järnvägar står mitt i stormen och hänvisar till Trafikverket. Upprustningar går dock inte att skönja på horisonten, inte ens för den som kisar. Under 2014 meddelade Statens Järnvägar om besparingar i miljardklassen.

Förklaringen till besparingarna är att den avreglerade järnvägen har drabbat Statens Järnvägar. Därför tvingades 237 anställda att lämna sina kontor i Göteborg, Krylbo och Malmö. Å andra sidan meddelade man ungefär samtidigt om att renoveringar av snabbtågen var i antågande. Samtidigt har kritiken aldrig handlat om tågen, utan om bristande information och service samt upprepande signalfel och dylikt.

Statens Järnvägar påstår sig investera i framtiden, att servicepersonal och underhållsarbetare varslas tyder på något annat. Den stora vinstutdelningen till aktieägare är därför en nagel i ögat på många. Kritiker menar att det inte finns någon vinst att tala om, eftersom överskottet ska återinvesteras i Statens Järnvägar. Rälsarna blöder och behöver tas om hand. Att underhållet inte sker är det största problemet för tillfället.

Det är uppenbart att landets tågtrafik behöver ses över. Tågresenärer vittnar om förseningar och bristande service. Människor har tappat förtroendet för Statens Järnvägar och vågar aldrig lita på att tågen följer tidtabellen. Därför väljer många bilen eller flyget framför tåget, allra helst när tåget många gånger är billigare – åtminstone vid en jämförelse med bilen.

Allt fler väljer att lägga ner mer omsorg på sin bil, och ett exempel på detta är bilbygge – en hobby som växt och blivit riktigt stor på senare år. Bilbyggarna är ett populärt TV-program som handlar om bilägare som brinner för att bygga om sina bilar. Dessa människor praktiskt taget lever för sin hobby som tar upp den största delen av deras lediga tid.

Åter till tågtrafik. När debatten sansat sig blir Statens Järnvägars oskuld uppenbar. Det är Trafikverket som ansvarar över underhåll. Och det är den svaga länken i landets tågtrafik. Trafikverket är beroende av tillskott från staten, och därför är det där, i Rosenbad, problemen finns. Infrastruktur har inte varit en prioriterad fråga senaste åren – resultatet ser vi i dag, försenade tåg och rälsar som vittrar sönder. Regeringen måste investera i infrastrukturen om man önskar bättring.

About the author

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *